چاکرا چیست و اهمیت پاکسازی و تطهیر چاکراها

چاکراهای بدن نقش بسیار مهمی در سلامتی جسم و روح انسان دارند. چاکراها مراکز انرژی در بدن هستند که وظیفه شان پخش کردن انرژی به میزان لازم در بدن است. برای آنکه در مورد چاکراها بیشتر بدانیم بهتر است تعریفی از چاکراها را بدانیم.

 

چاکرا چیست؟

چاکراهای بدن  مراکز انرژی در بدن هستند قدرت و نیرو را وارد قسمت های مختلف بدن می کنند و باعث شفا و سلامتی بدن، و قدرت و نیرو می شوند چاکراها در قسمت ستون فقرات در کالبد اثیری قرار دارند و بین روح و جسم هماهنگی ایجاد می کنند. کلمه چاکرا یک کلمه سانسکریت هست که به معنای چرخ می باشد.

چاکراها از میان شبکه‌ای از مجرا‌های باریک به نام نادی در سراسر بدن جریان دارند. و همیشه در حال دریافت و پخش انرژی حیات و پراناها در کل بدن هستند. چاکراها همیشه به دور خود به صورت دورانی در حال گردش و چرخش هستند. اما نکته جالب اینجاست که، تامین و  ایجاد سلامتی و شور و نشاط در بدن انسان به عهده خود انسان است که این مسئله توسط انرژی مثبتی هست که به سمت چاکراها می فرستد.

انسان شامل افکار مثبت و منفی می باشد اما اگر افکار و اندیشه های منفی او بیش از حد باشد و به صورت قالب زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، اعمال او نیز منفی بوده که شامل حسد، قضاوت های مدام، ترس و دلهره از هر چیزی، ناامیدی ها نگرانی ها، خشم و عصبانیت، ....و همین مسئله باعث ورود انرژی منفی به سمت چاکراها می شود.

چاکراها این انرژی منفی را دریافت می کنند و همان را به بدن پخش کرده و باعث ایجاد مشکلات روحی و جسمی می شود. در این حالت باید چاکراها پاکسازی شده تا بدن و روح انسان نیز تطهیر شود تا بتواند علکرد درست را انجام دهد.

بدن دو دسته از چاکراها تقسیم شده است چاکراهای اصلی و چاکراهای فرعی. که ما با پاکسازی چاکراهای اصلی می توانیم چاکراهای فرعی را پاک و شفاف کنیم.

 

چاکراهای اصلی بدن و معرفی آنها

1 - چاکرای ریشه که نام سانسکریت آن مولادهارا می باشد در قسمت آخرین مهره ستون فقرات قرار دارد که به عبارتی ستون بدن و تکیه گاه نیز گفته می شود و محافظت از استخوان ها به خصوص ستون فقرات و مهره های گردن به عهده چاکرای ریشه هست.

رنگ آن قرمز بوده که این رنگ نشانه زندگی و قدرت و نیرو هست.

اگر این چاکرا متعادل باشد شما احساس امنیت مالی و دنیوی دارید همه مسائل اقتصادی خود را به خوبی مدیریت می کنید و برای رسیدن به خواسته های مادی خود تلاش می کنید اما هرگز حرص نمی زنید بلکه با صبر و شکیبایی به خواسته های خود می رسید. این چاکرا انرژی خود را از زمین می گیرد و احساس داشتن خانه و سرپناه از چاکرای ریشه می آید.

اما اگر این چاکرا کم کار یا پر کار باشد شما در مورد مسائل مادی و دنیوی بسیار حرص می زنید و برای داشتن خواسته ها و نیازهای مادیتان بسیار باید زمان و وقت صرف کنید و به طور کلی همیشه بر سر مسائل مالی و مادی مشکلاتی خواهید داشت. با مردم کنار نمی آیید و به آنها اطمینان ندارید و شاید حتی با گذشته خود نیز بر سر جنگ باشید.

غدد وابسته به این چاکرا، فوق کلیوی است که آندرنالین را تولید می کند.

 

2 - چاکرای خاجی

با نام سانسکریت سواد هیستانا، تقریبا چهار انگشت پایین تر از ناف قرار دارد که رنگ آن نارنجی است این رنگ از بین برنده خشم و عصبانیت هست و همچنین هضم غذا و مسائل خونی را کنترل می کند.

این چاکرا مربوط به تعادل مسائل جنسی و خشنودی از آن است. همچنین میل به بچه دار شدن نیز مربوط به این چاکرا می باشد.

غدد مرتبط: پروستات، گناد‌ها

اگر این چاکرا متعادل باشد شما روباط عاطفی و اجتماعی عالی و سالمی را دارا هستید همچنین به راحتی با دیگران ارتباط برقرار می کنید و هر آنچه شما را خشنود می کند انجامش می دهید و موفق می شوید.

اما اگر این چاکرا مسدود باشد ناامید هستید و دوست ندارید با کسی رابطه برقرار کنید. به سمت عادت های منفی مثل اعتیاد و ...روی می آورید و مدام خشمگین و مضطرب هستید.

3 - چاکرای شبکه خورشیدی با نام سانسکریت مانی پورا. محل این چاکرا تقریبا چهار انگشت بالای ناف هست و چاکرایی بسیار مهم محسوب می شود زیرا اعتماد به نفس و اطمینان و باور به خود از این چاکرا بر می آید.

رنگ آن زرد است که این رنگ تاثیر مثبت بر روی کبد و طحال کیسه صفرا و اعصاب می گذارد.

وقتی چاکرای شبکه خورشیدی فعال و متوازن هست شما فردی آگاه هستید که درک و شعوری بالا دارید احساس قدرت و آزادی می کنید و به خود و کارهایی که انجام می دهید اطمینان و باور دارید.

اما اگر این چاکرا گرفته و نامتعادل باشد شما اعتماد به نفس ندارید و برای انجام کارهای جدید به مشکل بر می خورید خرده گیر و حساس هستید و از همه مهمتر برای خود و اعمالتان ارزشی قائل نخواهید بود.

4 - چاکرای قلب با نام سانسکریت آناهاتا. در وسط جناق سینه قرار دارد و رنگ آن سبز هست.

وظیفه این چاکرا ابراز عشق خالص است دوست داشتن خود و دیگران.

غدد وابسته تیموس می باشد و عضورهای مرتبط با چاکرای قلب، قلب، قفسه سینه، پوست، گردش خون، حفره شکم می باشد.

سعی کنید این چاکرا را همیشه در حالت متعادل و متوازن قرار بدهید در این صورت همیشه در روابط عاطفی خود موفق بوده و شیرینی زندگی را تجربه می کنید.

5 - چاکرای گلو

با نام سانسکریت ویهودها در قسمت وسط گلو روی حلق قرار دارد با رنگ آبی.

عضو وابسته: گردن، گلو، فک و بازو‌ها را کنترل می‌کند و به عصب‌های بازویی یا گردنی مرتبط است.

پاکسازی این چاکرا سبب ایجاد ارتباط ماثر با دنیای بیرون است و اعتماد به نفس ایجاد می کند میل به صحبت را افزایش می دهد و صدایی رسا و شیوا ایجاد می کند.

6 - چاکرای چشم سوم یا آجنا.

پاکسازی این چاکرا و پاک و مطهر بودن آن سبب می شود که شخص بتواند با دنیای ماورالطبیعه ارتباط برقرار کند و حتی پیشگویی کند و بتواند تینت انسانهای دیگر را ببیند.

7 - چاکرای تاج با نام سانسکریت ساهاسرارا درست در وسط سر یعنی در قسمت تاج سر قرار دارد و وظیفه آن ورود انرژی حیات به بدن است رنگ آن بنفش شفاف بوده.

غدد مرتبط: صنوبری (کاجی شکل) و مخاطی

وظیفه: وجود مطلق

به نوعی می توان گفت چاکرای تاج، قلب معنوی نیز می باشد که تمامی انرژی و نیروی پاک را از آسمان دریافت کرده و به تمامی اندامها و روح انسان می رساند.

 

وظایف چاکراهای اصلی بدن و پاکسازی آنها

اگر بخواهیم در مورد وظایف چاکراها بگوییم:

گوارش و جذب و پخش انرژی حیات و پرانا ها را می توان گفت همچنین تقویت و کنترل جسم فیزیکی و کالبد اثیری انسان. غده درون ریز بدن به وسیله چاکراهای بدن تنظیم می شود بنابراین یکی از وظایف دیگر تنظیم این غدد هست.

و چاکراها انرژی و نشاط را در بدن زیاد می کنند و از تمامی قسمت های داخلی و خارج بدن محافظت می کنند.

برای همین هست که پاکسازی چاکراهایی که مسدود هستند از اهمیت بالایی برخوردارند شما عزیزان می توانید برای پاکسازی و متعادل سازی چاکراها از فایل های صوتی پاکسازی چاکراهای اصلی بدن استفاده کنید.